3 keer winnen met je SROI verplichting

Wanneer aannemers in de weg- en waterbouw een overheidsopdracht willen volbrengen, zijn zij vanaf 200.000 euro verplicht om SROI bewust in te kopen. Deze SROI verplichting kan zowel jou als aannemer, als de maatschappij op sociaal niveau vele voordelen opleveren. We houden ze graag voor je tegen het licht, zodat kiezen voor bedrijven met een sociaal ondernemen PSO keurmerk automatisch jouw voorkeur wordt, die ook nog eens veel voordeel oplevert voor jou als aannemer in de portemonnee.

wat is de SROI verplichting?

Social Return of Investment is erop gericht om personen met een grote(re) afstand tot de arbeidsmarkt weer aan het werk te krijgen. Denk bijvoorbeeld onder andere aan langdurig werkzoekenden, vroegtijdig schoolverlaters en mensen met een arbeidsbeperking. In Nederland vallen maar liefst 1.3 miljoen mensen onder deze doelgroep. Sinds 2011 stelt de overheid de SROI als voorwaarde op bij een aanbesteding binnen het rijk, de zogeheten SROI verplichting. Hierbij worden bedrijven gevraagd om een bepaald percentage van de opdrachtsom (meestal 5%) te besteden aan social return. Dit kan door mensen uit de doelgroep een arbeidsplaats, opleiding of training te bieden, of in te kopen bij bedrijven die deze Social Return bewust doorvoeren.

hoe werkt SROI?

Inkopers van overheden kunnen, bij het verstrekken van opdrachten, de opdrachtnemer stimuleren of verplichten om kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt te betrekken bij de uitvoering van de opdracht. Met de toepassing van social return zorgt de overheid ervoor dat een investering die wordt gedaan, naast het ‘gewone’ rendement, een concrete sociale winst oplevert. Met de inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt wordt een social return waarde gecreëerd die mag worden afgetrokken van de social return verplichting. (bron: www.socialreturn.nu)

Kies je voor een samenwerking met Save Plastics dan zit de SROI wel goed

PSO-prestatieladder

Save Plastics voldoet aan de strenge eisen van de PSO en we zijn er in 2023 in geslaagd om zelfs trede 3 op de PSO ladder te bereiken. De Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) is een wetenschappelijk onderbouwd kwaliteitskeurmerk van TNO gericht op de arbeidsparticipatie van kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt. Hoe hoger het percentage medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt, hoe hoger je op de PSO ladder komt. Save werkt met werknemers die vallen onder de Social Return doelgroep en horen daarmee bij de koplopers als het gaat om sociaal ondernemen. En dit heeft ook grote voordelen voor onze klanten. Dit betekent voor jou als ondernemer, dat door bouwmaterialen voor vlonders, steigers, beschoeiingen of bruggen in te kopen bij Save Plastics, jij indirect aan jouw SROI verplichting voldoet.

combi damwand

bespaar duizenden euro’s boete 

Om de social return te bevorderen heeft de overheid een fantastische manier gevonden om het social bewust ondernemen aantrekkelijker te maken. Zo voorkomen aannemers die voldoen aan de SROI verplichting de boete van soms wel 5% van de aanneemsom. Dat is win, win, win voor alle betrokkenen.

Zo wint de overheid, want iedere werknemer die via Social Return aan het werk gaat hoeft niet langer een uitkering te krijgen. Zo wint de werkgever, want hij krijgt er een gemotiveerde medewerker bij waardoor hij het arbeidsproces efficiënter kan inrichten. Zo wint de werknemer, want hij krijgt een volwaardige plaats in de arbeidsmarkt en telt weer mee. Al met al een sociale impact die voor iedereen gunstige resultaten oplevert.

rekenvoorbeeld

Een voorbeeld: Voor een nieuwbouwwijk zijn 70 aanlegsteigers nodig. Voor huizen aan het water.

Offerte:

De aanneemsom is 300.000 euro met een SROI verplichting van 5%. Dat is 15.000 euro SROI.

Stel de de aannemer voldoet NIET aan de SROI verplichting dan bedraagt de boete 15.000 euro.

Door gebruik te maken van 100% gerecyclede kunststof producten van save plastics bespaar je deze 15.000 euro boete!

= €15.000 terug in je portemonnee!

Wie bewust kiest, ziet niet alleen de sociale voordelen, maar krijgt er zelf ook veel voor terug.

de kracht van deze doelgroep

We maken ons niet alleen hard voor het milieu, maar dragen onze medewerkers ook een warm hart toe. Zo is een groot deel van onze medewerkers afkomstig uit de kwetsbare SROI doelgroep, en krijgen ze bij ons de kans om zich te ontwikkelen en volwaardig deel te nemen aan het arbeidsproces. Onze ervaring is dat we niet alleen sociaal impact maken, maar dat het ons bedrijf en de overige medewerkers ook een positieve uitstraling geeft. Zo is ons team zeer divers, leren we van en met elkaar en blijven we flexibel doordat iedereen meetelt en een stem heeft. Het is een genot om de ogen van de medewerkers te zien stralen, als we met elkaar een opdracht of deadline hebben behaald. De kracht van deze doelgroep is naar onze ervaring dat zij extra graag willen slagen en zij nemen dit enthousiasme iedere dag mee naar de werkvloer.

SROI-save-plastics

bewust van mens én milieu

Bij Save Plastics geven we om onze mensen, en zetten ons 100% procent in om ook de SROI doelgroep een ‘thuis’ te geven binnen ons bedrijf. Wij vinden dat iedereen mee moet kunnen doen. Daarom geven wij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt de kans om bij Save Plastics te werken en zich te ontwikkelen. Maar het gaat het ons minstens net zoveel om het milieu en de milieu-impact die we met elkaar maken. Zo maken we met zorg duurzame producten van 100% gerecycled plastic, waarbij geen virgin plastic aan te pas komt, en zijn onze MKI scores en microplastic management om trots op te zijn.

samen maken we een duurzame sociale impact

De sociale impact die we maken met het werken met arbeidskrachten met een afstand tot de arbeidsmarkt is groter dan je wel zou denken. Niet alleen bevordert het de levens van de werknemers direct, maar het zorgt ook voor een breder gedragen bewustwording dat ‘iedereen meetelt’ bij onze overige werknemers en klanten. Werken met SROI arbeidskrachten is maatwerk, en vraagt aandacht, toewijding en creativiteit. Zo hebben we mensen in dienst met trauma gerelateerde problemen, achterstanden en/of mentale uitdagingen, die allen een individuele aanpak vereisen. Ze krijgen aandacht en zorg op maat op de werkvloer, en worden persoonlijk begeleid, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen binnen Save. Zij ervaren bij ons de steun en het begrip zodat ze voelen dat ze er niet alleen voor staan, en tellen voor 100% mee voor het welslagen van onze bedrijfsvoering. Zo maken wij bij Save plastics een duurzame sociale impact, naast de vele milieuvoordelen die we met onze producten en het productieproces bewerkstelligen.

bouwen-met-kunststof-save-plastics

prijs- en sociaal bewust ondernemen

Onze partners en klanten dragen ook allemaal het circulair en sociaal bewust hart, en wij komen je graag tegemoet met de PSO trede 3 voordelen die samenwerking met ons jou oplevert.

Dus wil jij genieten van duizenden euro’s voordeel op de totale aankoopsom voor de bouwmaterialen voor de weg- en waterbouwprojecten in het nieuwe jaar, plus ook aan de social return verplichting voldoen, klik hier en dan zorgen wij voor een op maat gemaakt voorstel.